Egy toplista a tíz kedvenc filmemről, rövid összefoglalóval!
Régóta vágytam már erre a listára. Nem mintha szükségem lenne (még több) anyázásra, de jobban belegondolva és a legnagyobb megdöbbenésemre egytől-egyig nagy filmklasszikusok és mind kritikai, mind nézői sikerekben gazdag alkotásokat válogattam be. Végleges felsorolást persze nem lehet és nem is érdemes csinálni, hisz az is lehet, 2032-ban fogok egy olyat látni, ami leveri az itteni összeset, de ki tudja.. Lássuk tehát, mely filmek érdemelték ki ezt a hatalmas kitüntetést, mely nagyobb promóval bír bármelyik Oscar-díjnál:
10. - Sráckor
Ez az egyetlen olyan mozgókép, amely a második ezredforduló után készült, mivel Richard Linklater egy olyan elképesztő és emberi ésszel felfogható dolgot tett le az asztalra, ami minden filmes számára példaértékű. Nem csak azért jó, mert ilyen sokáig készült, hanem mert az elejétől a végéig emberi és élettel teli, nem mellesleg pedig: ismerős.
Kritikám a Sráckor című filmről.
9. - 2001: Űrodüsszeia
Ne akard megérteni és akkor élvezni fogod - ezt mondta az egyik ismerősöm, amikor rávett, hogy megnézzem, pedig nagyon is sokáig kerültem Kubrick klasszikusát. Kár volt. Ha nincsenek miértjeid és nem keresed a válaszokat, működik a dolog, minden más esetben viszont rossznak fogod tartani. Nagyon megosztó film, én viszont imádom és ez el is repítette a kilencedik helyig.
Kritikám a 2001: Űrodüsszeia című filmről.
8. - Szédülés
Nem a Madarak, a Psycho vagy Az idegenek a vonaton jut először eszembe, ha Hitchcock legjobbját keresem, hanem a Szédülés. Egyik kedvenc színészei, James Stewart és Kim Novak között elképesztően jól működik a kémia, emellett pedig egy szövevényes, izgalmas és ténylegesen szédítő film, egy igazi klasszikus!
7. - Az élet szép
Nem is olyan rég írtam róla és hosszan ecseteltem, mennyire is megfájdul a szívem, amikor Az élet szép című Roberto Benigni filmet nézem. Komédia, dráma, háborús, romantikus: keverednek a műfajok, de pont ezért olyan jó, az esetleges giccsek pedig senkit nem érdekelnek, hisz ez egy mestermű!
Kritikám Az élet szép című filmről.
6. - A Keresztapa
Egy igazi maffiafilm, a “maffia” szó ugyan egyszer sem hangzik el benne. Egyes jeleneteket bármikor meg tudnék nézni, és a borzasztóan hosszú játékidő sem válik kárára, legalábbis én mozdulatlanul néztem végig megállás nélkül. Marlon Brando, Al Pacino, Diane Keaton, és James Caan mesteri alakításai pedig csak még maradandóbbá teszik ezt az amúgy is izgalmas filmet.
5. - Truman Show
Peter Weir legjobb filmjének, a Truman Show-nak utolsó jelenetétől a mai napig feláll a szőr a hátamon. Jim Carrey akkor még tudott válogatni a szerepek közül és nem mindenre igent mondani, továbbá a Truman Show egy nagyon fontos bizonyíték arra, hogy egy jó rendező mellett a színészek is sokkal jobban teljesítenek. A Truman Show nem csak a címszereplőt, de magát a nézőt is manipulálta, és ettől is tudott ilyen kegyetlenül érdekfeszítő lenni.
4. - Ponyvaregény
Tarantino mérhetetlenül vagány és tökös filmje tele van káromkodással, erőszakkal, elképesztő és a témához nem kapcsolódó dialógusokkal és furcsa dramaturgiával, mégis, mára már elképesztő rajongótáborral bír, és ez alól én sem vagyok kivétel. Ha nem tudnám, hogy ez nem igaz, azt gondolnám, csak azért hozták létre a Wikidézet nevű oldalt, hogy megosszák a Ponyvaregény legnagyobb beszólásait: hasisbár, sajtos negyedfontos, Amszterdam, Big Mac és Le Big Mac, Majonéz - és ezek mindössze egy párbeszédben hangzottak el. (Amúgy senki nem gondolkozott még el azon, hogy ebből mennyire jó előzmény sorozatot lehetne csinálni?)
3. - Alkony sugárút
Vagy eredeti címén Sunset Boulevard, ha így jobban ismerős. Számomra a film noir csúcsa ez a mestermű, ami hűen és nem utolsó sorban borzasztó fájdalmasan mutatja be az akkori, és talán a mostani filmgyártást is, hisz a kegyetlenség azóta is elemét képzi a ennek a művészeti ágnak, ezt pedig Billy Wider is pontosan tudja. A Van, aki forrón szereti alkotója ugyan drámát alkotott, mégis pont annyi önirónia és humor van benne, hogy ne légy depressziós a megnézése után. Megérdemli a harmadik helyet!
Kritikám az Alkony sugárút című filmről.
2. - Forrest Gump
Nem sok filmen sírtam eddigi életem során, de a magyar származású Robert Zemeckis aztán kihozta belőlem az érzelmes énemet. Lehet rá mondani, hogy klisés, ami egy részben igaz is, de mégis tele van annyi fájdalommal, humorral és szívvel, hogy ezért aztán nem lehet haragudni rá. Filmes mániám kezdetén találkoztam ezzel a gyöngyszemmel és hogy mennyire meghatározó volt számomra, azt remekül tükrözi ez az ezüstérem.
1. - Ragyogás
A mai napig kiráz a hideg a zárójelenettől. Lehet ezt a filmet nem szeretni? Nagyon úgy tűnik tehát, hogy Stanley Kubrick a kedvenc rendezőm, hisz ez a második alkotása, ami bekerült a toplistába és nem is érdemtelenül. Nem azt mondom ezzel a Ragyogás első helyezésével, hogy ez a világ legjobb filmje, hisz ezen kijelentéshez még nem láttam elég mozgóképet, de engem legalábbis teljesen lenyűgözött. Egy nagyon furcsa, horrorisztikus világot épít fel, amiben egy jeleneten kívül semmilyen formában nem mutatkozik a vér látványa, mégis félelmetes. Nem az a kifejezett horrorfilm, és pont ettől olyan jó: kiszámíthatatlan, izgalmas, furcsa és egyszerűen nem tudod levenni róla a szemed. Stephen King regényéből készült a film, ugyan a könyvet nem olvastam, de azt mondják, hogy nem sok hasonlóság van a kettő között, amit nem is bánok, hisz így még több meglepetést tartogatott azoknak is, akik már olvasták. Nem csak Kubrick filmográfiájában, de az egész filmművészetben maradandó nyomot hagyott az alkotás és Robert Duvall kíméletet nem ismerő, őrült tekintete, Bartók Béla és Ligeti György fenomenális zenéje, amit Kubrick előszeretettel használt más filmjeiben is, igazi adrenalinbomba az amúgy is izgalmas jelenetek mellé.
Kritikám a Ragyogás című filmről.
Ez tehát az én véleményem, de bátran oszd meg a te listádat is és mondd el, miért is gondolod rossz/jó filmnek a Ragyogást vagy a Szédülést. A lista tehát, még egyszer mondom, teljesen az én ízlésemet tükrözi. (Sokak szerint engem is minősít.)
De meg kell említeni azokat a filmeket is, amik nem kerültek be a TOP 10-be, de fontos szerepet játszanak számomra: ezek között van A remény rabjai, az Aranypolgár, a Banánköztársaság, a Shrek, a Bolond, bolond világ és az egyetlen tökéletes James Bond film, a Goldfinger.
"A Ragyogás még mai szemmel is egy teljesen tökéletes darab, mely még Kubrick filmográfiájában is kiemelkedik, minden idők egyik legjobb horror-thriller keveréke!"
Stanley Kubrick nem egyszer megmutatta már, hogy helye van a filmművészet legnagyobb emberei közt, persze olyan alkotások mellett, mint a 2001: Űrodüsszeia, a Mechhanikus narancs, az Acéllövedék, nem is csoda, hisz valósággal ordítanak ezek a filmek a "tökéletes" jelzőért. 1980-ban készült remekművéről, a Ragyogásról sem szabad elfeledkezni, ami konkrétan megalapozta, hogyan is kell mindössze feszültséggel félelmet kelteni a nézőben.
Jack Torrance, filmünk főszereplője, és családja egy tágas, nagy hotelba költözik, mint gondnok a téli szezon idejére, ahol szinte egy árva lélek sincsen. Nem titok viszont, hogy az épületben rengeteg titokzatos haláleset történt az utóbbi évtizedekben, sokan megőrültek a falakon belül, és ezért tettek meggondolatlan cselekedeteket. Jack-re is ez a sors vár..
Borzasztó jó dolog volt látni, hogy a film teljes egészében el tud szórakoztatni, egyetlen perc, vagy egyetlen momentum sem történt, ami miatt elvesztette volna a figyelmemet, sőt, valósággal meg voltam sértődve, amikor megtörtént a nagy csavar a film végén, utána pedig már csak a stáblistát nézegethettem. A Ragyogás minden perce aranyat ér: Kubrick remek egyvelege a thriller és a horror alappillérjeivel fantasztikus, de a kettő között még sem lehet eldönteni, melyikre hajaz jobban, ez pedig egy nagyon különös hangulatot ad a játékidő alatt.
Egy sárga kocsit pillantunk meg a kezdő képsorokban, amint a hotel felé igyekszik: Torrance az, aki reménykedik benne, hogy végre normális munkát talál, és családjával együtt letelepedhetnek a télre. Nicholson ezekben a percekben semmi visszataszítót, esetleg félelmeteset nem mutat, mégis, ha jobban belenézünk a szemébe, vagy ahogy mosolyog, beszél, találunk benne valami nem hétköznapit, ami miatt rögtön kikapcsolnád az egész filmet, és elbújnál a legtávolabbi helyre, amit ismersz, hogy soha többet ne kelljen meglátnod ezt az arcot: pedig ez még csak a kedves Torrance, a gondoskodó apa, a jó férj..
A film egy nagyon érdekes és megválaszolatlan kérdést hagy maga után: vajon mi van abban a házban, ami miatt Jack teljesen kifordul magából, és a családját megölni is képes szörnyeteggé válik? Vajon tényleg az egyedüllét a fő oka, hogy ennyire kizökken a megszokott kerékvágásból Jack, vagy tényleg van valami a Szépkilátás Hotel falain belül, ami miatt minden ember vadállat lesz?
Nem tudjuk meg, ahogy sok más mindenre sem, de lehet, hogy így is jártunk jobban, hisz könnyen lehet, egy álom omlana össze bennem, ha megtudnám, mi az a kulcsfontosságúan jelentős sövénylabirintus a film során, ami többször is feltűnik, a 237-es szoba rejtélye is megoldatlan marad, a befejező jelenet úgyszintén, ami a filmművészet talán egyik legrejtélyesebb és félelmetesebb jelenete, vér nélkül.
Jack Nicholson élete legjobb alakítását nyújtja a Ragyogásban, egy életre beleégett az emberek retinájába, amikor Torrance teljesen megfagyva valósággal bele van ragadva a hóba.. mesteri, ugyanakkor hátborzongató. Nicholson tehát 100%-ot nyújt, ez nem kétség, aztán a gyerekszínész, Danny Lloyd is ügyesen játsza a furcsa képességekkel rendelkező kisfiút, egyedül Shelley Duvall-lal volt baj, aki a feleséget alakította.
Egyes jelenetei gyakran átmentek színészkedésnek nem nevezhető ordítozásba, főleg akkor éreztem már idegesítőnek, amikor Jack először kikel magából, és próbálja leszúrni Wendy-t. Nicholson profizmusa persze sokat javított a szituáción, de Duvall mérhetetlenül ócska rinyálása inkább hasonlított egy bolti öregasszonyra, aki most tudja meg, hogy elfogyott a teasütemény, sem mint egy riadt feleségre, aki megbolondult férje elől próbál távolodni.
Köztudott, hogy Kubrick maximalizmusa sok nehézséget okozott a forgatásokon, Duvall-t is próbálta minél jobb és jobb alakításra bírni, aminek aztán az lett a következménye, hogy a színésznő egyszer el is ájult forgatás közben. A rendezőnőzseni aztán nem tudott nagyon mit kezdeni a hölggyel, aminek következménye az lett, hogy jelölték az első(!!) Arany Málna-díjra is, ami még egy dolog, mert érthető, az viszont már kevésbé, hogy maga Kubrick is jelölve lett, mint legrosszabb rendező.. kb. ennyi hitelessége van mind a mai napig a Golden Raspberry gáláinak.
De sokkal inkább azzal kell foglalkozni, hogy a Ragyogás még mai szemmel is egy teljesen tökéletes darab, mely még Kubrick filmográfiájában is kiemelkedik, minden idők egyik legjobb horror-thriller keveréke!
Értékelés: 10/10
Megosztás a facebookon