Kritika: A bűnös (Den skyldige, 2018)

"A bűnös arra is rácáfol, hogy a sokak által pokolra kívánt kamaradarabok csak unalmas locsogás-fecsegésből állnak érdemi események nélkül: akik így gondolják, nézzék meg ezt a filmet és rájönnek, mekkorát tévedtek".

Teljesen valid dolog az elmúlt évek inkompetenciájáért, a minőség helyett a népszerűséget előtérbe helyező, hamarosan bevezetésre kerülő kategóriáért, a Kevin Hart (már nem) házigazdával megköttetni kívánt kínos, képmutató bocsánatkérési követelésért és megannyi másért kritizálni az Akadémiát, de ugyanakkor azt is el kell ismerni, hogy az Oscar-gála globális ismertségre olyan filmeket is tud az egyszeri néző elé fújni, amelyekről máshol biztosan nem hallott volna. A Bűnös, Dánia jelölése a legjobb idegennyelvű film kategóriájában pont egy ilyen alkotás: maradjunk annyiban, az előre meghitelezett Oscar-jelölés nagyobbat fog dobni az eddigi ismertségén, mint a tény, hogy egy helyszínen játszódik egyetlen szemmel látható főszereplővel. 

A munkájából felfüggesztett és a diszpécserekhez száműzött rendőrrel, Asgerrel követjük végig egyetlen este történéseit, amelynek végén kap egy telefont egy nőtől, hogy elrabolták. Bár az alapvető feladata a műszakja vége előtt pár perccel nem több értesíteni a rendőröket és fenntartani a nővel a kapcsolatot, ő személyes küldetésének veszi a tisztázatlan körülmények között bajba jutott Iben kiszabadítását.

A bűnös történetvezetése, de különösen a feszültségkeltése még a skandináv krimikhez, thrillerekhez viszonyítva is elképesztően hatásos és pont ezért tud igazán működőképes lenni a film: úgy rakjuk össze az elrabolt nő kálváriájának apró kis darabkáit, hogy pont annyit látunk az ott történtekből, mint Asger, azaz semmit. Gustav Möller bátor, egyben költségtakarékos módját választotta a film elkészítésének, a történetmesélése kellően erős alapsztori és forgatókönyv nélkül könnyen egy ásítozós, unalmas másfél órába is átcsaphatott volna. 

Szerencsére nem így történt.

A bűnös egyszerre tekinthető egy fájdalmas, gyomorba vágó drámának, egy megfejtésre váró bűneset darabkáinak összerakását bemutató kriminek és egy körömrágóan izgalmas thrillernek is amellett, hogy a látszólagos környezetbeli minimalitás nem megy a cselekmény rovására, sőt, kitűnően emeli ki és hangsúlyozza Asger tehetetlenségét, ahogy a fülesén keresztül próbálja megérteni a nő elrablásának körülményeit és a különféle, első ránézésre egyértelmű, aztán mégis összetetté váló motivációkat.

Azonban a film a műfaji sokszínűsége, a játékidő rövidsége és az egy helyszínen játszódó filmek veszélyei ellenére Asger saját drámájára is időt fordít, amelynek részleteit utalgatások formájában adják a néző tudtára egészen az utolsó percekig, amikor az elrabolt nő és a férfi telefonbeszélgetése, kvázi közös tragédiája egy tökéletes szimbólumot ad egymással, miközben a morális kérdés folyamatosan ott lebeg a néző feje felett: ki itt a jó és a rossz? A bűnös remekül világít rá arra, hogy nincsenek fekete-fehér életutatok, az élet ennél jóval összetettebb.

Möller és Emil Nygaard Albertsen Dániában sem mondhatóak ismert filmeseknek, előbbinek ez volt az első igazán nagy dobása és mégis a tavalyi filmév egyik legerősebb szkriptjét tették le az asztalra. A folyamatosan pörgő cselekmény egy pillanatra sem engedi el az embert, miközben kiváló ritmusban tárják fel az egyre kacifántosabbá váló esetet. A legnagyobb bravúr azonban mégiscsak az, ahogy a kiváló párbeszédeknek és feszültségfokozásnak köszönhetően, szimpla hangok által előttünk van az egész bűncselekmény, pont úgy, mint egy jó könyvben.

A bűnös arra is rácáfol, hogy a sokak által pokolra kívánt kamaradarabok csak unalmas locsogás-fecsegésből állnak érdemi események nélkül: akik így gondolják, nézzék meg ezt a filmet és rájönnek, mekkorát tévedtek. 

Möller filmje nem tudhat maga mögött millió dolláros költségvetést, sem látványos akciójeleneteket, ugyanakkor okos, fordulatos és elképesztően izgalmas. Igaz, a skandináv szokásokhoz híven nem bírja ki, hogy ne úgy bogozza ide-oda a szálakat, hogy az ne váljon hatásvadásszá a végére, de ez a legkevesebb, amit felróhatok A bűnösnek.

Nézzétek meg! 

Értékelés: 9/10

Cím: A bűnös
Rendező: Gustav Möller
Forgatókönyvíró: Gustav Möller, Emil Nygaard Albertsen
Vágó: Carla Luffe Heintzelmann
Operatőr: Jasper Spanning
Szereplők: Jacob Cedergren, Jessica Dinnage, Omar Shargawi, Johan Olsen

Twitter: Filmmániás

Ajánló
Kommentek
  1. Én