Kritika: Rumnapló (The Rum Diary, 2011)

"Rejt magában némi bájt és hangulatot, ami miatt nem lesz nézhetetlen, de tényleg csak akkor ajánlom, ha egyáltalán nincs más a tévében."

Roppant mérges vagyok Bruce Robinson-ra, a Rumnapló rendezőjére. Gondoljunk csak bele: itt van ez a Hunter S. Thompson által írt kiváló regény, melyet, ha sok olvasó érthetetlennek és rossznak is tart, kiváló és izgalmakkal teli filmet lehetett volna belőle csinálni. 
Egy újságíró kalandos története Puerto Ricóban, ahol az embereknek rum csörgedezik az ereikben és ahol minden valóra válhat.

De Thompson, ha nem is sokan vették észre, sokkal inkább a kilátástalanságról és az élet értelmetlenségéről beszél. Hát milyen élet lehet az, ahol főhősünk egyszerűen csak sodródik az árral és semmi olyan nem lelhető fel a világában, ami egy kicsit is normális embernél igen. A Rumnapló, ahelyett, hogy ezt éreztette volna, elviszi az egész filmet egy teljesen más irányba, így a nézőek szinte biztosra vehetően csak a rum, a szivar és a jó nők fognak hosszútávon megmaradni a memóriájában.

Bár lehet, Robinson szimplán csak kijött a rendezői gyakorlatából, ami nem is csoda, hisz utoljára 1992-ben került ki a keze alól egy mozgókép. Emellett pedig, stílusosan ő is alkoholista volt, de a forgatások előtt hat és fél évvel még teljesen józan volt.

Aztán nem jött az ihlet a forgatókönyvhöz, így újra a piához nyúlt, majd amikor vége lett a filmnek le is tette a piát. "Bárcsak minden ilyen flottul menne.." - hangzik fel a fejemben Woody Allen egyik klasszikus idézete az Annie Hall-ból.

Visszatérve a Rumnaplóhoz, rengeteg színész és rengeteg ötlet után sikerült csak ténylegesen megvalósítani az ötletet, Thompson azonban a kezdeti stádiumban nem volt túlságosan elragadtatva a projekttől.

Az első mondat, ami csak eszembe jutott a film után, az hogy, rohadt nagy kár. Rohadt nagy kár, mert rengeteg potenciált rejtett az írás és ezt másfél órán keresztül érezni is. De ezután jött a feketeleves..

Nem tudom mi történt és miért is kellett ennyire más felé terelni a cselekményt, de nem túlzok, ha azt mondom, hogy az utolsó fél óra konkrétan bűn rossz.


Mert addig-addig érdekes és némileg szórakoztató is a film, tipikusan olyan, hogy többször az elkövetkezendő két-három évben nem akarod megnézni, de rosszabb időkre kiváló, a befejezésével és azzal a fél órával viszont egy középszerű szatírát csinál magából, ezt pedig a neves színészek és a neves színészek kiváló alakításai sem tudják teljesen megmenteni.

Mert ami miatt ténylegesen működik az a 90 perc, az a hangulat és a zene. Óh, igen.. Bármikor képes lennék leülni és nézni csak a tájat és mellé hallgatni a kiváló muzsikát. Igazi dél-amerikai életérzés: rum dögivel, lázongások, újságírásos blabla, szép nők és, ha már ugyan volt is, még több rum. Ha ebből állt volna fel a film, akkor megmaradt volna egy egyszer megnézhető kis szatírának, ami nem váltja meg a világot, de nem is írok róla mesterműként.

A Rumnapló viszont sajnos így áll fel: rum dögivel, lázongások, újságírásos blabla, dráma, érthetetlen dráma, szép nők, dráma, rum, rum, rum, értelmetlen befejezés.

A történet főszereplője egyébként Paul Kemp, az alkoholista újságíró, aki utolsó reményében Puerto Ricóban köt ki, ahol viszont ugyanannyi probléma és baj várja, mint New York-ban. Megismerkedik Salával, a fotóriporterrel, valamint egy üzletember bájos feleségével is.

Rengeteg olyan szál van, ami a cselekmény pillanatában érdekesnek tűnik és sokat ígér, a végén azonban rájössz, hogy tulajdonképpen nem is folytatták és az egész így teljesen értelmetlenné válik.

Talán a rendező személye volt a baj. Talán a regény túlságosan magának való. Talán a kezdeti nehézségek. Igazából teljesen mindegy, hogy mi vezetett a végkifejlethez, de akárhogy is nézem, a Rumnapló egy teljesen felejthető, néhol rettentően hosszú Depp film, ami rejt magában némi bájt és hangulatot, ami miatt nem lesz nézhetetlen, de tényleg csak akkor ajánlom, ha egyáltalán nincs más a tévében.
Értékelés: 10/5
Cím:  Rumnapló
Rendező:  Bruce Robinson
Forgatókönyvíró:  Bruce Robinsonr
Zeneszerző:  Christopher Young
Operatőr:  Dariusz Wolski
Vágó:  Carol Littleton
Szereplők:  Johnny Depp, Aaron Eckhart, Amber Heard, Giovanni Ribisi, Richard Jenkins, Michael Rispoli

Kritika: Selma (2014)

"A Selma egy nagyon fájdalmas alkotás és csodálatosan mutatja be, mennyire is elvetemült és ostoba emberek éltek a '60-as években, és azokat a személyeket, aktivistákat bántották a legjobban, akik tenni akartak ez ellen a tarthatatlan állapot ellen, amit nem hogy megélni, de nézni is rossz."

Lassacskán már szokássá válik az évek során, hogy egy-egy filmet biztosan nem tudok megnézni különböző okok miatt az Oscar jelöltek közül, tavaly a Dallas Buyers Club, most pedig a Selma járt így, mentségem is csak annyi, hogy azóta már mindkettőt sikerült bepótolnom, most pedig utóbbival fogunk foglalkozni. Ava DuVernay, aki eddig leginkább csak dokumentum- és rövidfilmeket rendezett, olyannyira bátor és merész felfogásban értelmezte újra és mutatta be Martin Luther King életét, hogy az mindenképpen elismerést érdemel.

A rendezőnő elsősorban a gyönyörű fényképezés mellett a feszültségkeltésre figyelt oda nagyon: még magamon is alig akartam elhinni, hogy milyen heves érzelmeket váltott ki belőlem például az a jelenet, amikor a rendőrök gátlástalanul és gyakorlatilag a semmiért elverik a feketéket. DuVernay ügyesen adagolja nekünk az "erőszakbombákat", ahol már kezdenéd úgy érezni, hogy kissé leül a film, bevet valami megdöbbentő és emberi szemnek elviselhetetlen jelenetet, de ennek ellenére mégsem éreztem azt, hogy az egész Selma csak az erőszakra, a bántalmazásra menne ki.

Sokkal inkább azt akarták, hogy belelássunk Martin Luther King fejébe: miért hozta a döntéseit, és hogyan, és összességében, mit érezhetett, amikor annyi bántás és fájdalom után még több probléma hullott az ölébe.

A menetelés csak egy része volt a szavazati jognak, a szavazati jog pedig része volt annak, hogy az afroamerikaiak tényleg úgy érezzék magukat az akkori kiközösítéssel és mérhetetlen sok rasszizmussal szemben, hogy ez az otthonuk. A szavazati jog nem azt jelentette, hogy na most akkor az ember elmehet szavazni, meg hogy végre ő is beleszól a politikába. Ezzel a joggal a feketék és a fehérek végre egyenrangú társai lettek egymásnak, ők határozzák meg az életüket, vagy hogy kit szeretnének elnöki pozícióban látni, és ezáltal is befolyásolják a saját életüket.

David Oyelowo mesterien alakítja Luther King-et, remek volt látni, hogy ennyire beleélte magát a szerepbe és teljesen átadta magát a karakternek, egy férfi főszereplő jelölést simán kaphatott volna az Akadémiától, de ne feledkezzünk meg a többiekről sem, akik szintén remekül játszanak: Carmen Ejogo, Oprah Winfrey, vagy Common is minden tőlük telhetőt megtesznek, de meglepő módon a "Cast" között fellelhető még Tom Wilkinson, Giovanni Ribisi, és Tim Roth is. Utóbbi például nagyon csekély szerepet kapott, talán túlzok, ha azt mondom, a leghosszabb jelenete tartott két percig, Wilkinson-nak viszont meglehetősen sok szerepe volt, és 100%-ban helyt is állt.

A finom és lassacskán tökéletesnek mondható kameramunka Bradford Young nevéhez köthető, aki egyébként A Most Violent Year operatőre is volt. E mellett a forgatókönyvet is az egekig magasztalnám, ha nem lett volna a filmben egy köztes negyedóra, amikor igazából semmi nem történt, ráadásul az is unalmasan.

A Selma egy nagyon fájdalmas alkotás és csodálatosan mutatja be, mennyire is elvetemült és ostoba emberek éltek a '60-as években, és azokat a személyeket, aktivistákat bántották a legjobban, akik tenni akartak ez ellen a tarthatatlan állapot ellen, amit nem hogy megélni, de nézni is rossz.

Ava DuVernay tehát letette a 2014-es év egyik legjobb filmjét az asztalra, ami méltón mutatja be Martin Luther King életének egyik legfontosabb pillanatait, és nem fél megmutatni azt a fajta könyörtelenséget, amit épeszű ember főleg a mai világban már nem tudna elviselni és legfőképpen, megérteni. A Selma szóljon azoknak, akik átélték ezt a borzalmas időszakot, és szenvedtek miatta, és persze szóljon nekünk, filmszerető embereknek a film, mely egy remek korrajz a '60-as évekről, nem mellesleg pedig egy kiváló történelmi dráma.

Értékelés: 10/8

 

 

 

2015-06-09
Cím:  Selma
Rendező:  Ava DuVernay
Forgatókönyvíró:  Paul Webb
Zeneszerző:  Jason Moran
Operatőr:  Bradford Young
Vágó:  Spencer Averick
Szereplők:  David Oyelowo, Tom Wilkinson, Carmen Ejogo, Tim Roth, Giovanni Ribisi, Oprah Winfrey, Common