Kritika: God's Pocket (2014)

"Az inkoherens jelenetek csak még unalmasabbá és erőltetettebbé teszik a Gods' Pocket-ot, ami az első húsz percben valóban érdekes és biztató, a folytatás egy teljes káosz."

A Skeleton Twins és a God's Pocket is a programban volt a Sundance filmfesztiválon, annyi különbséggel, hogy előbbi fényévekre van Phillip Seymour Hoffman egyik legutolsó alkotásától, bár nem is túl kedvező összehasonlítani a kettőt. Igen nagy gázban lehet egy film, ha annyi pozitívuma van, hogy nem megszokott, és jók benne a színészek. Pedig a God's Pocket-ot ezért a kettőért érdemes(??) megnézni.

Annyira különc és szomorkás hangulata van a nyitójelenetnek, hogy úgy érzed, ebből még lehet is valami. Jól megmutatja ezt a különös világot, ahol a főszereplők próbálják mindennapjaikat élni, viszont ahogy egyre beljebb haladunk a történetben, úgy foszlik szét minden varázsa, amit addig felépített.

Amikor már épp valami érdekfeszítő történne a képernyőn, a film lerombolja azt egy teljesen értelmetlen cselekedettel, vagy monológgal, ami egyrészt értelmetlen, másrészt semmi köze a történethez.

Továbbá olyan volt, mintha John Slattery alkotása túl sokat vállalt volna magára: négy vagy öt szálon is fut a cselekmény, amiből ha egy érdekfeszítő tud maradni, sokat mondok, ráadásul ennek a rengeteg szálnak köszönhetően már maga sem tudja, hogy pontosan miről szóljon.

Az egyik pillanatban Mickey piszkos ügyeit veszi górcső alá, a másikban már Jeanie, a felesége, és az újságíró, Richard Shellburn szövevényes és elég furcsa szerelmi kapcsolatát próbálja kibontogatni, közben pedig a városi életet is megmutatja, és ezek az inkoherens jelenetek csak még unalmasabbá és erőltetettebbé teszik a Gods' Pocket-ot, ami az első húsz percben valóban érdekes és biztató, a folytatás egy teljes káosz.

Már a bevezető sorokban is említettem, a filmet két dolog menti meg: a színészek és a különcsége. A stáblista olyan neveket soroltat fel, mint Phillip Seymour Hoffman (a főszerepben), Cristina Hendricks, Richard Jenkins, vagy John Turturro, aki általában félénk karaktereket játszott, most azonban igazi tökös keményfiú. És nem is áll neki rosszul.

A történet szerint Mickey és Jeanie boldog házasságban élnek egészen addig, amíg gyermeküket egy napon meg nem ölik, a gyilkosságot pedig balesetnek próbálják álcázni. A feleség érzi, hogy valamit eltitkolnak, közben pedig egy újságíró is felbukkan, Shellburn, aki sokáig egy köztiszteletben álló ember, amíg kapcsolatba nem kerül Mickey asszonyával.

Emellé hozzájön a férfi mérhetetlen nagy adóssága, plusz azok az adósságok, amik neki járnának, viszont a temetést is fizetnie kéne valakinek.

Bármilyen szögből nézem, a God's Poket még csak meg sem próbál összeállni egy filmmé. A rendezőt, John Slattery-t leginkább csak tévésorozatok és filmek mellékszereplőjeként ismerik, olyannyira, hogy ez az első rendezése. (A Vasember és a Dirty Dancing második részében is szerepelt.)

Gyanítom, ha a film nem lett volna a Sundance programjában, maximum csak a két nagy név miatt figyeltek volna fel rá, azonban így se tudott kétszázezer dollárt összehozni a Pete Dexter regényéből készült Gods' Pocket.

A rendezői tapasztalatlanság és az összefüggéstelen történet mellett a forgatókönyv is jelentősen hozzájárul, hogy Slattery első rendezése csak egy unalmas és átlagos alkotásként maradjon meg, a "Sokat akar a szarka, de nem bírja a farka" mondás pedig remekül illik a filmre.

Értékelés: 10/4

 

Cím:  God's Pocket
Rendező:  John Slattery
Forgatókönyvíró:  John Slattery, Alex Metcalf
Zeneszerző:  Nathan Larson
Operatőr:  Lance Acord
Vágó:  Tom McArdle
Szereplők:  Phillip Seymour Hoffman, John Turturro, Christina Hendricks, Eddie Marsan, Richard Jenkins, Domenick Lombardozzi

 

Kritika: Kétely (2008)

Számomra mit sem ér 4 Oscar, szintén 4 Golden Globe, és 2 BAFTA jelölés, a végeredmény csak egy unalmas, túlhúzott iskolai dráma, amiről süt le, hogy a rendező nem merte bevetni azokat a kellékeket, ami egy ilyen, mit ne mondjak, tabu sztorijú filmnél kell.

 Hosszú heteken át nem tudtam felfogni, hogy napjaink egyik legnagyobb színésze, Phillip Seymour Hoffman drogtúladagolásban meghalt. Reménytelenül tombolt bennem a düh és a szomorúság: egyrészt, hogy a sztároknak miért mindig droghoz kell nyúlniuk? De másrészt nagyon szomorú voltam, hogy eme kiváló karakterszínész már csak az előre felvett filmjeivel tud minket elkápráztatni. (Lásd: Éhezők viadala, nagyrészt.)

Ebben az időben rengeteg filmet néztem meg tőle, hívhatjuk ezt emlékezésnek is: Mielőtt az ördög rád talál, The Master, Charlie Wilson háborúja.. Ezeket a filmeket mind tudatosan néztem meg, PSH-ra emlékezve. Eredeti címén Doubt, magyar fordításban Kétely című filmhez teljesen véletlenül jutottam hozzá néhány napja. Tervbe volt véve, hogy majd egyszer megnézem, de valami mindig közbe jött, így a megnézése csak tolódott és tolódott.

Kapva az alkalmon, hogy a Paramount Channel volt olyan kedves leadni, úgy gondoltam, miért is ne? Tudtam, hogy Seymour és Streep is benne van, hogy egy iskoláról és egy papról szól, ami első ránézésre nem túl érdekfeszítő, de én bíztam benne.

Hiába.

Számomra mit sem ér 4 Oscar, szintén 4 Golden Globe, és 2 BAFTA jelölés, a végeredmény csak egy unalmas, túlhúzott iskolai dráma, amiről süt le, hogy a rendező nem merte bevetni azokat a kellékeket, ami egy ilyen, mit ne mondjak, tabu sztorijú filmnél kell.

1964-et írunk, nem sokkal később, hogy megölték Kennedy elnököt. Flynn atya, akit Hoffman alakít, próbál változtatni egy bronxi iskolán, ami Aloysius Beauvier nővér kezei alatt van. A politika és az emberek változnak, egy fekete bőrű fiú is bekerül az iskolába.

James nővér elmondja Aloysius nővérnek, hogy Flynn atya túlságosan közel engedte magához a színes bőrű fiút, még egyszer kiemelem, TÚLSÁGOSAN KÖZEL ENGEDTE MAGÁHOZ! Aloysius, kapva az alkalmon, megvádolja az atyát pedofíliával.

Erre mondtam azt, hogy ebből akár egy erős botrányfilm is kisülhetett volna, amit hónapokig, vagy akár évekig nem felejt el a néző, de ehelyett kaptunk két óra unalmat, amelyet csak a színészek játéka tesz érdekessé, valamint a néhol jól megírt forgatókönyv.

A Kétely egyik pozitívuma, hogy nem foglal álláspontot: nem ítélhetjük el Flynn atyát, sem Aloysius nővért a rágalmazása miatt, miközben kézzel fogható bizonyítéka nincs neki. Így aztán, a nézőnek, vagy talán még neki sem kell eldönteni, hogy ki mond igazat, és ki nem.

Bár ennél a filmnél nem is olyan fontos, hogy kinek van igaza, hiszen nem azon van a hangsúly. A Kétely egy idő után félresiklik, erőszakmentesen és lassan próbálja bemutatni ezt a kínos témát, ami nagyon nem megy neki. Bátrabban, bátrabban, bátrabban!

A színészi alakítások tényleg letaglózóak, és azt se felejtsük el, hogy a kissé naiv, esetlen James nővér karakterét a gyönyörű Amy Adams alakítja, úgyhogy az előadásra tényleg nem lehet semmi panasz, ez azonban még édeskevés ahhoz, hogy ebből egy jó film legyen. 

Egyébként Viola Davis is feltűnik egy kis szerepre, mint a fekete fiú édesanyja, az viszont brutálisan jó jelenet volt. 

A Kétely tehát számomra egy teljesen felejthető darab, ami elvész mind Hoffman, mind Adams, mind Streep filmográfiájában, úgyhogy inkább emlékezzünk a jóra, és a szépre!

Értékelés:

10/4